utm nedir nasıl oluşturulur

Dijital pazarlama alanında pek çok önemli metrik bulunmaktadır. Bunlardan biri de UTM Parametreleridir. UTM Kodu olarak da adlandırılan bu parametre nedir, nasıl takip edilebilir ve hangi önemli kısımlardan oluşuyor bu yazımızda bunlara değineceğiz.

 

UTM KODU Nedir, Ne İşe Yarar?

UTM, Urchin Tracking Module kelimelerinin baş harflerinden oluşan bir çeşit kod yapısıdır. Reklam kanallarından oluşturduğunuz kampanyaların trafiğini veya satışını takip edebilmeniz için URL’nin sonuna eklenen ifadelerdir. Hangi kanaldan ne kadar verim aldığınızı, kampanya performansınızı takip edebilmek ve bu doğrultuda kampanyalarınızı optimize edebilmek adına oldukça önem arz etmektedir.

 

UTM Kodunun Temelde İki Adet Bileşeni Vardır

  • UTM Parametresi: UTM ile başlar. İzleyebileceğiniz standart bazı parametreler bulunmaktadır. Örneğin: utm_source, utm_medium, utm_campaign, utm _content ve utm_term 
  • İzleme değişkeni: İzlenen boyutu (trafik kaynağının adı, utm source gibi) tanımlayı sağlar.. “=” işareti etiketlerin her birinin ardından gelir ve değişkenlerde yalnızca sayı, harf, kısa çizgi, ‘+’ işareti ve nokta kullanılabilir.

 

utm nedir

 

UTM Kodları ile Neler Takip Edilebilir?

UTM kodları ile site trafiğinin veya dönüşümlerin size nasıl ve hangi kanaldan geldiğini takip edebilirsiniz. Bunu kurgularken de aşağıda belirtildiği üzere “UTM parametreleri” adı verilen altı öğeyi kullanarak çalışmaktadır. Bunlar:

  1. Campaign ID (utm_id): Bu yönlendirmenin hangi reklam kampanyasına ait olduğunu belirlemek için kullanılır. Belirli bir reklam kampanyasını tanımlamak için utm_id kullanılır. Bu alan isteğe bağlıdır.

Örnek: utm_id=8844

  1. Campaign Source: Trafik kaynağı olarak adlandırılan Utm Source parametresi, trafiğin kaynağını izlemeye olanak tanır. URL’e utm_source olarak eklenmektedir . İzlenebilecek kaynaklara örnek olarak Google, Facebook, Tiktok veya Twitter olabilir. Bu alan zorunludur.

          Örnek: utm_source=google

  1. Campaign Medium (utm_medium): Bağlantıyı paylaşmak ve bağlantıya erişmek için kullanılan, öne çıkardığınız ortamı tanımlamak için kullanılır. Örneğin bu sosyal, tıklama başına maliyet (tbm veya cpc), email, banner veya başka bir yöntem de olabilir. Bu alan zorunludur.

         Örnek : utm_medium=cpc

  1. Campaign Name (utm_campaign): Bağlantıya bağlı bir kampanya veya promosyonu tanımlamak için utm_campaign parametresi kullanılmaktadır. Bu bir kampanya adı, ürün adı veya satış türü olabilir. Bu alan zorunludur.

         Örnek : utm_campaign=anneler-gunu

  1. Campaign Term (utm_term): Bir web sitesi ziyaretçisinin hangi anahtar kelime teriminden geldiğini izlemenize yardımcı olur. Bu parametre, özellikle ücretli arama ağı reklamları için kullanılır.Bu alan isteğe bağlıdır.

         Örnek: utm_term=kosu-ayakkabisi

  1. Campaign Content (utm_content): Aynı URL’i işaret eden birden çok bağlantı olduğunda, birinin sitenize ulaşmak için neye tıkladığını ayırt edebilmek için bu parametre kullanılmaktadır. Bu alan isteğe bağlıdır.

          Örnek: utm_content=logolink

 

UTM Kodu Örneği

UTM kodu hakkındaki tanımlar başlangıçta karışık gibi görünebilir, ancak aslında anlaşılması oldukça kolay. Daha iyi anlaşılması adına aşağıda birkaç utm’li url inceleyelim.

utm kodu örneği

 

URL örneği: 

https://www.example.com?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=back-to-school&utm_id=8844&utm_term=okul-ayakkabisi&utm_content=logolink

https://www.example.com : Bu, sayfanın temel URL’idir.

? : Bu sembol bir dizi UTM parametresinin izleneceğini bildirmektedir.

utm_source=google: Bu kısım ise ziyaretçinin geldiği belirli web sitesi (bu durumda kaynak olan Google) kısmıdır.

&: Bu sembol, başka bir UTM parametresinin devamının geleceğini belirtmektedir.

utm_medium=cpc: Bu kısım bağlantınıza erişmek için ziyaretçinin geldiği (bu durumda cpc) ikinci parametredir.

&: Bu sembol, başka bir UTM parametresinin devamının geleceğini belirtmektedir.

utm_campaign=back-to-school: Bu, özellikle ziyaretçinin katıldığı kampanya (bu durumda bir okula dönüş kampanyası) için ilk UTM parametresidir. 

&: Bu sembol, başka bir UTM parametresinin devamının geleceğini belirtmektedir.

utm_id: Bu parametre, kampanya için belirlediğimiz ID’yi içermektedir. ( bu durumda kampanya id’si 8844)

&: Bu sembol, başka bir UTM parametresinin devamının geleceğini belirtmektedir.

utm_term=okul-ayakkabisi: Bu kısım kampanyanın anahtar kelimesini analiz etmek için kullanılır. (bu durumda okul ayakkabısı)

&: Bu sembol, başka bir UTM parametresinin devamının geleceğini belirtmektedir.

utm_content=logolink: Bu kısım hangi bağlantının tıklandığını izlemenize yardımcı olmaktadır. (bu durumda logolink)

Yukarıdaki örnekten anlaşılan, bu bağlantıya tıklayan kişilerden gelecek trafiğin Google’a yazılması gerektiği belirtilmektedir. Bu durumda “source” Google, “medium” cpc(cost per click) ve “campaign name “back-to-school’dur.  

Daha iyi anlaşılması ve pratik yapılabilmesi adına aşağıdaki örnekleri inceleyebilirsiniz.

  • https://www.example.com?utm_source=meta&utm_medium=cpc&utm_campaign=anneler-gunu&utm_id=3849&utm_term=zincir-kolye&utm_content=textlink
  • https://www.example.com?utm_source=twitter&utm_medium=cpc&utm_campaign=black-friday

 

UTM Kodu Oluşturmak Neden Önemlidir?

Kampanyalarınızın başarısını takip edebilmenizi sağlayan UTM kodları oluşturmak;

  • Trafik kaynaklarını detaylı şekilde incelemenize olanak tanır ve daha ayrıntılı veriler elde edebilirsiniz.
  • Belirli bir kampanya veya kampanya grubu için farklı kanalların nasıl performans gösterdiğini değerlendirebilirsiniz.
  • Pazarlama yatırımınızın getirisini ölçümleyerek pazarlama çalışmalarınızı daha iyi optimize edebilirsiniz.

 

utm oluşturma

 

UTM Kodu Nasıl Oluşturulur?

UTM kodları manuel olarak da hazırlanabilir ancak hata yapma riski bulunmaktadır. Bütün parametrelerin kullandığı bir durumda oldukça uzayabilen kod yapılarınında olumsuz durumlar oluşabilir. Bu sebeple Google Analytics Kampanya URL Oluşturucu gibi siteler ile doğru ve hızlı şekilde UTM kodunuzu oluşturabilirsiniz.

Tüm kod parametreleri için dikkat edilmesi gereken bazı standart kurallar bulunmaktadır. Bunlar:

  • UTM link oluştururken büyük harf, emoji veya boşluk konulmamalı. Çünkü bir kişi kampanyanın adını büyük harfle yazar, diğeri yazmaz ise raporlarınızda iki ayrı kampanyanın görünmesine neden olabilirsiniz.
  • Bir kampanya parametresi için beyaz boşluk kullanmak yerine tire ‘’-’’ kullanılmalıdır.

UTM kodunu oluşturmaya başlamak için web sitenizin adresini girmeniz yeterlidir. Ardından görseldeki alanlara uygun UTM parametrelerinin bilgilerini girmelisiniz. Ardından URL’iniz oluşturulacaktır. (* olarak belirtilen parametreler zorunlu alanlardır.)

Yukarıdaki bilgileri doldurduğunuzda, Google URL oluşturucu, kampanyalarınızı izlemek için hemen kullanabileceğiniz UTM kodunu sizin için aşağıdaki görseldeki gibi otomatik olarak oluşturacaktır.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir