Hızla gelişen dijital pazarlama dünyasında kullanılan kısaltmalar ve jargonlar kendinizi kaybolmuş hissetmenize neden olabilir. “Dönüşüm oranı”, “SEO” ve “PPC” gibi kelimelerden oluşan jargon, öğrenmeye en istekli yeni başlayanlar için bile bunaltıcı olabilir. Fakat bu dili anlamak, başarılı dijital pazarlamanın sırlarını çözmenin anahtarıdır. Bu nedenle kapsamlı bir dijital pazarlama sözlüğü hem işletmeler hem de pazarlamacılar için çok önemlidir. Açık tanımlar ve bilgilendirici açıklamalarla online yolculuğunuzda size pusula olacak bu dijital pazarlama terimleri sözlüğü, etkili bir şekilde strateji oluşturmanıza ve dijital pazarlamanın gizli dilini çözmenize yardımcı olacaktır.
Dijital Pazarlama Terimlerini Anlamak Neden Önemlidir?
Terimleri anlamak etkili bir şekilde iletişim kurmanızı sağlar. Müşterileriniz iş arkadaşlarınız ve sektör uzmanlarıyla aynı dili konuşabilirsiniz. Demografi ilgi alanları ve davranışsal hedeflemenin inceliklerini anlayarak ideal müşterilerinize etkili bir şekilde ulaşabilirsiniz. Ayrıca rakiplerinizden önde olmanıza yardımcı olabilir. Bu dili anlayarak, her gün yeni trendlerin ortaya çıktığı bu dinamik ortama uyum sağlayabilir ve gelişebilirsiniz.
A
- A/B Testi (A/B Testing / Split Testing): Hedef kitlenizde hangisinin daha iyi performans gösterdiğini görmek için bir şeyin ( örneğin görsel) iki farklı versiyonunu karşılaştırma yöntemi.
- Açılış Sayfası: Ziyaretçileri müşterilere dönüştürmek için özel olarak tasarlanmış bir web sayfası.
- Algoritma: Arama motorlarının web sitelerini ve içerikleri sonuç sayfalarında sıralamak için kullandığı bir dizi talimat.
- Anahtar Kelime (Keyword): İnsanların çevrimiçi bilgi aramak için kullandıkları bir kelime veya ifade.
- Analytics: Pazarlama kampanyalarınızın performansını izlemek için verilerin toplanması ve analizi.
- Arama Motoru Pazarlama (Search Engine Marketing / SEM): Arama motoru sonuçları sayfalarında (SERP) görünürlüğünüzü artırmak için web sitenizi ve çevrimiçi varlığınızı optimize etme uygulaması. Bunu web sitenizi potansiyel müşterilerin bulmasını kolaylaştırmak olarak düşünebilirsiniz.
- Arama Motoru: Google veya Bing gibi kişilerin web sitelerini dizine ekleyerek ve bunları alaka düzeyine göre sıralayarak çevrimiçi bilgi bulmalarına yardımcı olan bir platform.
- Arama Terimi (Search Term): Kişilerin bilgi bulmak için arama motorlarına yazdığı belirli kelimeler veya ifadeler. Örneğin bu terimleri, müşterilerin çevrimiçi olarak ne aradığını gösteren birer ipucu olarak düşünebilirsiniz.
B
- Banner: Bir ürün veya hizmeti tanıtmak için bir web sitesinde veya uygulamada görüntülenen bir resim veya animasyon. Örneğin dikkat çeken dijital bir reklam panosu.
- Benzersiz Ziyaretçi (Unique Visitor): Belirli bir zaman diliminde web sitenizi veya uygulamanızı ziyaret eden tekil kişi.
D
- Dijital Pazarlama: Ürün veya hizmetleri tanıtmak ve satmak için internet, mobil cihazlar ve sosyal medya gibi dijital kanalların kullanılması.
- Doğrudan (Direkt / Direct): Doğrudan web sitenizin adresini tarayıcılarına giren kullanıcılardan gelen web sitesi trafiğini ifade eder. Bunlar sadık müşteriler veya sizi zaten tanıyan insanlar olabilir.
- Dönüşüm (Conversion): Bir ziyaretçinin web sitenizde veya uygulamanızda yapması istenen eylem.
- Dönüşüm Oranı (Conversion Rate): Web sitenizde veya uygulamanızda istenen bir işlem yapan ziyaretçilerin yüzdesi. Oran ne kadar yüksek olursa, çalışmalarınız o kadar etkili olduğu anlamına gelebilir.
- E-Ticaret: Mal veya hizmetlerin çevrimiçi olarak alınıp satılmasıdır.
- Edinme Başı Maliyet (EBM / Cost Per Acquisition-Action / CPA): Satın alma başına maliyet, pazarlama çabalarınızla elde edilen her yeni müşteri için ödediğiniz miktar.
F
- Facebook Reklamları: Facebook ve Instagram’da hedefli reklamlar oluşturmak ve yayınlamak için bir platform.
G
- Google Ads: Google’da ve ortak web sitelerinde hedefli reklamlar oluşturmak ve yayınlamak için bir platform.
- Google Analytics 4 (GA4): Google’dan kullanıcıların web sitenizle nasıl etkileşime girdiklerine dair bilgiler sağlayan ücretsiz bir web analizi platformu.
- Görüntülü Reklam: Bir ürün veya hizmeti tanıtmak için bir web sitesinde görüntülenen bir resim veya animasyon. Tıklandığında genellikle reklamverenin web sitesine bağlanırlar.
- Gösterim: Reklamınızın görülme sayısı.
H
- Hedef (Goal): Web sitesi trafiğini artırmak, potansiyel müşteriler elde etmek veya satışları artırmak gibi dijital pazarlama çalışmalarında elde etmek istediğiniz istenen sonuç.
- Hemen Çıkma Oranı (Bounce Rate): Tek bir sayfaya gelip daha sonra sitenizdeki diğer sayfaları ziyaret etmeden ayrılan web sitesi ziyaretçilerinin yüzdesi.
- Huni ( Funnel): Bir müşterinin markanızın farkına varmasından satın alma işlemine kadar attığı adımlar dizisi.
İ
- İşbirlikçi Performans Reklam Çözümleri (Collaborative Performance Advertising Solutions / CPAS): Yayıncıların ve reklamverenlerin ürün veya hizmetleri tanıtmak için işbirliği yaptıkları bir reklam ağı türü. CPAS ağları, işletmelerin daha geniş bir kitleye ulaşmaları ve pazarlama hedeflerine ulaşmaları için iyi bir yol olabilir.
M
-
- Marka Bilinirliği ( Brand Awareness): Tüketicilerin markanıza ve onun ürün veya hizmetlerine ne ölçüde aşina olduğu.
- Makine Öğrenimi (Machine learning): Dijital pazarlamada makine öğrenimi, akıllı tekliflendirme ve reklam içeriğini bireysel kullanıcıların geçmiş davranışlarına ve tercihlerine göre uyarlama vb. görevler için kullanılabilir.
O
- Organik (Organic): Ücretli reklamlar olmadan arama motorları aracılığıyla web sitenize doğal olarak gelen trafik.
S
- Satış Ortaklığı (Affiliate Marketing): Diğer şirketlerin ürün veya hizmetlerinin tanıtımını yaparak komisyon kazandığınız performansa dayalı bir pazarlama stratejisidir.
- Sosyal Medya: Facebook ve Instagram gibi insanların bağlandığı ve bilgi paylaştığı çevrimiçi platformlar.
T
- Temel Performans Göstergesi ( Key Performance Indicator / KPI): Pazarlama kampanyalarınızın ilerleyişini izleyen ölçülebilir bir değer.
- Tıklama başına maliyet (TBM / Cost Per Click / CPC): Birisi reklamınızı her tıkladığında ödediğiniz tutar.
- Tıklama Başına Ödeme (Pay-Per-Click / PPC): Yalnızca birisi reklamınızı tıkladığında ödeme yaptığınız bir reklam modeli.
- Tıklama Oranı (TO / Click Through Rate / CTR): Reklamınızı gördükten sonra tıklayan kişilerin yüzdesidir.
U
- Uygulama (Application / APP): Oyun, iletişim veya üretkenlik gibi belirli amaçlar için bir mobil cihaz veya bilgisayara indirilmiş ve yüklenen bir yazılım programı.
Ü
- Ücretli (Paid): Google reklamları veya sosyal medya reklamları gibi ücretli reklam kanalları aracılığıyla web sitenize gelen trafik. Bunu organik erişiminiz için bir destek olarak düşünün.
Dijital arenada bilgi güçtür. Dijital pazarlama terimleri ve dilini anlamak sadece kısaltmaları çözmekle ilgili değil aynı zamanda güçlü bir araç kullanmakla da ilgilidir. Elinizdeki bu dijital pazarlama sözlüğüyle başarılı kampanyaların sırlarını açığa çıkarmaya ve verileri hassas bir şekilde analiz etmeye başlayabilirsiniz.