2024 seo

Google ve diğer büyük arama motorları yapay zekayı arama algoritmalarına giderek daha fazla dahil ediyor. Bu durum, SEO’nun gelişiminde 2023 ve 2024 yıllarını önemli noktalar haline getirdi. 2023’ün geri kalanını daha ayrıntılı olarak incelerken günümüz SEO’sunun durumunu tanımlayan en son trendlerin ve gelişmelerin kavranılması da çok önemlidir. 2024 SEO trendleri nedir? Gelin beraber inceleyelim.

 

SEO’nun Durumu: 2023’te Nasıldı?

2023 yılında Universal Analytics’ten GA4’e geçiş, algoritma güncellemeleri, yapay zeka alanında yaşanan gelişimler, ChatGPT, Google Bard ve SGE ile birlikte çevrimiçi dünyada birçok yenilik yaşandı. 

 

Google 2023 yılında birçok algoritma güncellemesi ve update yayınladı:

 

2024'te SEO'da Bizi Neler Bekliyor?

SEO’nun Durumu: 2024 SEO Trendleri

Yapay Zekanın Gelişimi

Yapay zekanın yükselişi arama motorlarının kullanıcının amacını daha iyi anlamalarını ve arattığı sorularla ilgili daha alakalı sonuçlar sunmalarını sağlıyor. 

Yapay zekanın ortaya çıkardığı değişimler 2024 SEO trendlerinde dönüşümlere neden olacaktır. Yapay zeka teknolojileri görevleri otomatikleştirecek. Daha kişiselleştirilmiş kullanıcı deneyimi sağlayacak ve bu şekilde SEO’yu geliştirecek. 

Peki, bu durumda biz ne yapabiliriz? ChatGPT gibi sohbet robotları geliştikçe arama davranışlarını ve içerik oluşturmayı kesintiye uğratabilirler. Kullanıcıların ihtiyaçlarını karşılamak için yapay zeka ile nasıl etkileşime girdiğini anlayın. Yüksek kaliteli, kullanıcı odaklı içerik ve markalamayı iki katına çıkarmak, önümüzdeki birkaç yıl içinde SEO açısından size iyi hizmet edecektir. Arama trendleri geliştikçe çevik ve açık fikirli olun!

Önerilen okuma: SEO’da Chat GPT’den Nasıl Yararlanabiliriz? Uygulamalı Örnekler

 

Google SGE’nin Ortaya Çıkışı

Google SGE (Search Generative Experience) yapay zeka destekli sonuçları Google arama sonuç sayfasına entegre eden bir yapay zekadır. Google SGE AI kullanıcıların sorgularına net ve kısa yanıtlar verir. Görseller ile sohbete dayalı katılım modeli sağlar. 

Birçok arama sorgusunda arama sonuç sayfasının üst kısmında görülen yapay zeka tarafından hazırlanan sonuçtur. Yaygınlaştıkça kullanıcıların arama motoru ile olan etkileşimini de değiştirecektir. Bu durum sitelerin gösterim ve trafik oluşturmak için optimize edilme şekillerini de değiştirecektir. 

Peki, bu durumda biz ne yapabiliriz? İçeriğin Google SGE’ye göre optimize edilmesi için henüz erken. Ancak kullanıcı aramalarına doğrudan ve kapsamlı şekilde yanıt veren içeriklere odaklanmak alaka seviyenizi korumanızı sağlar. 

Google SGE nedeniyle SEO uygulamalarından vazgeçmeyin. Yapay zeka tarafından oluşturulan sonuçlar bir değişim getirse de arama sonuç sayfaları hala geleneksel arama sonuçlarını içermektedir. Bu aşamada kullanıcıların aramalarına yanıt vermek için SGE AI’yi ne sıklıkla kullanacağını tahmin etmek için erken. Birçok kullanıcı SGE sonuçları yerine geleneksel arama sonuçlarına tıklamayı tercih edebilir. 

 

Kullanıcı Arama Amaçlarının Değişimi

Kullanıcının arama amacı işlemsel ve ticari sorgulara doğru ilerlemektedir. 2024 SEO trendleri hakkında yapılan Semrush’ın araştırmasına göre işlemsel ve ticari anahtar kelime gruplarında yükseliş yaşanmaktadır. Bilgilendirme ve gezinme amaçlı aranan anahtar kelimeler Google’ın odağının bilgilendirinci sonuçlardan uzaklaştığını göstermektedir: 

  • İşlemsel amaçlı anahtar kelime aranma oranları 2021 yılında %19.3 iken 2022 yılında %22.4’e çıkmıştır.
  • Ticari amaçlı anahtar kelime aranma oranları 2021 yılında %10.6 iken 2022 yılında %12.6’ya çıkmıştır.
  • Gezinme amaçlı anahtar kelime oranları 2021 yılında %10.1 iken 2022 yılında %8.6’ya düşmüştür.
  • Bilgi amaçlı anahtar kelime oranları 2021 yılında %60 iken 2022 yılında %56.5’e düşmüştür. 

Arama amacı içeriğin kullanıcıların istek ve ihtiyaçları ile uyumlu olmasını sağlamak için önemli bir bileşendir. Yapay zekanın gelişmesi ile birlikte sorguların doğası da gelişmektedir. Arama amaçları da bu değişiklikten etkilenmektedir. 

Kullanıcılar arama motorları ile daha fazla etkileşime giriyor. Artık anında yanıt bekliyorlar ve sesli arama özelliklerini kullanıyorlar. Bu nedenle kullanıcı arama amaçlarının değişimine uyum sağlamak daha da önemli hale gelecektir. 

Bunun gibi kullanıcı eğilimlerini anlamak SEO’nun geleceğini doğru bir şekilde ön görmenize, organik trafiğinizi arttırmanıza ve potansiyel müşterilerinize daha fazla ulaşamanıza yardımcı olacaktır. 

 

Alakalı Konulara ve Otoriteye Odaklanılması

Google belirli bir konudaki uzmanlığın ortaya konulmasına odaklanıyor. Alakalı konular ve bu konularda otorite oluşturmak belirli bir konu ve niş hakkında bilgi alınacak kaynak olmayı ve içeriğin konu ile ilgili tüm soruları cevaplamasını içerir. Arama motorları otorite gösteren içeriklere öncelik verir. Otoriteyi deneyim, uzmanlık, yetkililik ve güvenirliğin -kısaca EEAT- birleşimi olarak tanımlar. Google etik ve kaliteli içerik üretimini savunur. 

Otoritenin oluşturulması için aşağıdakilere dikkat edilmesi gerekmektedir.

  • Yazıların kapsamlı, yüksek kaliteli olması. 
  • Konu ile ilgili derinlemesine kapsamlı bir içerik oluşturulması.
  • Kullanıcıların ve arama motoru botlarının sitenizin ve içeriğinizi keşfetmesini ve daha iyi anlamasını kolaylaştıran site mimarisi kullanılması. 
  • Dahili bağlantılarla alakalı sayfalara yönlendirme yapılması. 
  • Tarama derinliği minimuma indirilmesi. 

 

Sıfır Tıklama İle Yapılan Aramalar

2024  SEO trenleri arasında dikkat çeken bir diğer nokta sıfır tıklama ile yapılan sorguların artmasıdır. Sıfır tıklama ile yapılan sorgular kullanıcının arama sonuç sayfasında görünen sonuçlardan hiçbirine tıklamadığı sorguları ifade eder. 

Kullanıcılar birçok farklı neden dolayısıyla bir tıklama gerçekleştirmeyebilirler. Bu nedenlerden bazıları:

Yerel İşletmeler ya da Hizmetler: Genellikle konum, iletişim numarası ya da çalışma saatleri için yapılan sorgular tıklama ile sonuçlanmamaktadır. 

Hesaplamalar ya da Dönüşüm Sorguları: Hesaplama sorguları, TL’den dolara ya da cm’den metreye gibi dönüşüm sorguları tıklama yaratmamaktadır. Çünkü bu sorguların cevapları arama sonuç sayfasında görülmektedir. 

Ünlü ve Kamuya Mal Olmuş Kişilere Ait Sorgular: Kamuya mal olmuş kişiler ya da ünlüler için yapılan sorgular genellikle kişilerin yaşı, mesleği, eserleri gibi temel bilgileri içermektedir. Bu bilgiler arama sonuç sayfasındaki bilgi panelinde yer aldığı için kullanıcıları ekstra bir sayfaya gitmesine gerek kalmamaktadır. 

Sorgu Yanıtına Arama Motoru Sonuç Sayfasından Ulaşılabilen Sorgular: Bazı sorguların sonuçları doğrudan arama motoru sonuç sayfasında yer almaktadır. Bu da kullanıcının bir siteye tıklamaya gerek kalmadan yanıtı almasına ve sayfadan ayrılmasına neden olur. 

Bu tarz aramalar genellikle sıfır tıklama ile sonuçlanır. Google’ın öne çıkarılan snippetleri kısa ve net yanıtlar ile kullanıcının sorusunun anında cevaplar. Bu da kullanıcının tıklamaya gerek kalmadan istediği bilgiye ulaşmasını sağlar. 

Sıfır tıklamaya neden olan aramaların etkisini minimuma indirmek için stratejiyi öne çıkan snippetler üzerine kurabilirsiniz. 

 

Video Sorguları

Video izleyici sayısı her geçen gün katlanarak artıyor. 2024 SEO trendleri için Statista’nın araştırmasına göre dünya çapında video izleyici sayısının 3.5 milyara ulaşması bekleniyor. Arama motorları da bu yükselişin farkında. Bu nedenle video içerikler ilerleyen dönemlerde daha önemli hale gelecektir. 

Wyzowl’un Video Pazarlama İstatistikleri 2023 raporunu inceleyecek olursak:

  • 2023 yılında işletmelerin %91’i videoyu online pazarlama aracı olarak kullandı.
  • Video paylaşma olasılığı diğer içerik türlerine göre çok daha yüksek.
  • İnsanların %89’u videoların kendilerini hizmet ya da ürün satın almaya ikna ettiğini belirtti. 

 

Arama Motoru Sıralama Faktörleri

Google arama motoru sıralama faktörlerini kullanıcı sorgularına en iyi yanıtı sağlayan güvenilir ve uzman içeriğe önem verecek şekilde geliştiriyor. 

Statista araştırmasına göre küresel olarak sıralamaları aşağıdaki 3 faktör etkileyecek:

  • Yapay zeka (%11,3)
  • Önemli web verileri (%10,8)
  • EEAT ve güvenilir kaynaklar (%10,2)

 

Bu faktörleri anlamak ve buna göre strateji oluşturmak arama motoru sonuç sayfalarının sıralamalarını yükseltmenize ve konumunuzu korumanıza yardımcı olabilir. 

 

Kullanıcı Deneyimi

SEO’nun geleceği kullanıcı deneyiminin daha fazla ön planda olduğu teknik açıdan gelişmiş bir yaklaşıma doğru ilerliyor. Google her zaman kullanıcılara en iyi sonuçları sağlamaya çalışmıştır. SEO’nun gelişiminde de bu eğilim devam edecektir. Bu nedenle SEO stratejisi oluştururken kullanıcı deneyimini her zaman en üst planda tutmak gerekir. 

Güncel İçerikler

Rekabetin artması ile birlikte içeriğin düzenli olarak yenilenmesi ve güncellenmesi SERP’teki sıralamaları korumak için önemli hale gelmiştir. 2024 yılında rakiplerden bir adım önde olmak için mevcut içeriği düzenli olarak güncellemek gerekmektedir. 

 

Site Hızı

Google, kullanıcılar hakkında kapsamlı bilgilere erişerek hızlı ve alakalı arama sonuçları üretmesine olanak tanıdığı için kullanıcının amacını anlama konusunda iyidir. Web siteleri yavaşsa hızlı SERP üretimi daha az etkili olur. Çünkü kullanıcılar yavaş yüklenen sayfaları terk edecektir.

Bu nedenle teknik SEO kullanıcıları sıralamak ve elde tutmak için daha da önemli olacaktır. Google’ın, Mart 2024’te İlk Giriş Gecikmesi’nin (FID) yerini alacak yeni Önemli Web Verileri (CWV) metriğini (Next Paint ile Etkileşim (INP) kullanıma sunması da bunu doğrulamaktadır.

 

SEO’yu Gelecekte Neler Bekliyor?

SEO teknolojik gelişmeler ve değişen kullanıcı davranışlarına uyum sağlayarak gelişmeye devam edecektir. İçeriklerin hızlı şekilde bulunacak ve kullanıcılara fayda sağlayacak şekilde optimize etmeye yönelik stratejiler ön plana çıkacaktır. 

SEO, arama motoru sonuçlarında görünürlük sağlayan, organik trafiğini arttıran çevrimiçi pazarlamanın önemli bir bileşimi olmaya devam ediyor. Stratejiler değişebilir ancak web sitelerini arama motorları için optimize etme gerekliliği devam edecektir. 

 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir